Hoe werkt Google indexering?
Ik leg het principe graag uit aan de hand van een voorbeeld.
Een volledige uitleg kan ik u niet geven en bovendien past Google zijn algoritmen voortdurend aan. De grote lijnen blijven echter waar, dus die kan ik beschrijven.
Een analoog voorbeeld van indexering
Stel u voor, u heeft een grote opslagruimte met miljoenen mappen met allerlei nuttige en minder nuttige informatie in de meest uiteenlopende onderwerpen.
Elk blaadje in die miljoenen dikke ordners stelt een webpagina of post voor.
Een hoop kennis, een hoop nutteloze informatie, allemaal beschikbaar, allemaal toegankelijk. Wat een feest!
Tot u iets specifieks nodig hebt….. dat wordt bladeren!
Om de zoektijd te beperken en informatie op relevantie te sorteren zijn trucjes uitgevonden.
Door de inhoud van een map achter op de rug te schrijven moet u niet steeds elk blaadje lezen om te weten wat er in een map zit.
Door steeds elke toevoeging te screenen en de inhoudsopgave te bewaren krijgt u een compleet overzicht van de aanwezige content. So far so good.
Vervolgens kunt u bij waardevolle en nuttige content een plusje schrijven. Dat helpt pas echt als u bij waardeloze of gekopieerde content ook netjes een minnetje zet.
Voortaan gaat u alleen nog naar de mappen kijken waar -overwegend- plusjes op staan.
Door nu deze favoriete mappen binnen handbereik op te bergen wordt goede content nog makkelijker te bereiken.
Dat is het principe van indexering.
Digitale mogelijkheden die Google indexering kent
Indexering bevat dus bovenstaande acties die Google doet met uw nieuwe content en al heeft gedaan met alle aanwezige pagina’s en blogs.
Google is digitaal en houdt tevens met hetzelfde gemak bij welke content van welk domein komt. Zo weet Google hoeveel plusjes en/of minnetjes dit domein scoort. En dat weten ze voor elk domein, zonder meer indrukwekkend!
Ga voor de bonus!
Naar mate een domein langer bestaat krijgt het wat bonus-plusjes.
Naar mate een domein origineel en authentieke content plaatst neemt de waardering toe.
Naarmate een domein vaker gekozen wordt in de Google zoekresultaten kent Google ook meer credits toe.
Daar houdt het niet bij op, de algoritmen worden almaar slimmer en uitgebreider.
Tussen de mapjes met waardevolle inhoud staan er ook altijd een paar met zo’n irritante gele of roze Post-it opgeplakt. Deze vallen ook op bij opzoekingen. Die lelijke aandachttrekkers zijn de welgekende Adwords.
De plaatsers van deze content zijn er niet zo zeker van dat ze plusjes gaan scoren op inhoud of originaliteit en kopen hun plek af met een Post-it. Ook een manier.
Wat doet de Google indexering bij een opzoeking?
Bij een gevraagde opzoeking, bijvoorbeeld door uw klant, zal Google alle gerelateerde resultaten vinden, dit zijn soms honderdduizenden stukken content.
Dan gaan de filters los en op basis van toegekende plussen en minnen.
Zo wordt de ranking bepaald voor de organische zoekresultaten.
En omdat de SEA-klanten zo graag betalen krijgen zij een plaatsje bovenaan de pagina, mits ze op de zoekterm ook een Post-it hebben geplakt.
SEA is super, het levert Google geld op zodat er goed naar onze SEO-artikelen gezocht kan worden!
Uw content van gisteren wordt niet gevonden? Dat kan!
Wat nog goed is om te weten: Google scant niet elke dag het hele web af. Sommige plaatsen waar nooit wat nieuws te vinden is kosten tijd en geld zonder opbrengst, daar komt Google niet terug.
Op hot-spots waar kennis wordt gedeeld, mooi leesbaar verwoord en goed opgetuigd volgens de SEO-spelregels, dáár komt Google zeer regelmatig ‘digitaal rondsnuffelen’.
Door regelmatig goede content te plaatsen mag u er op rekenen dat Google uw resultaten wekelijks bijwerkt.
3 gedachten over “Hoe werkt google indexering”